Роль і місце учня на уроці
Роль і місце учня на уроці
Щоб кожен урок зробити повноцінним, треба твердо з'ясувати для себе золоті правила:
1. Знання одержуються головним чином на уроці (домашні завдання лише закріплюють їх).
2. Не можна залишати нез'ясованим те, що не зрозуміли на уроці.
3. На уроці повинна бути повна увага.
4. Розвивайте на уроці мислення, пам'ять, спостережливість, уміння конспектувати, вміння і навички математичного експерименту.
5. Не заучуйте, а відкривайте для себе нові істини.
6. Не втрачайте на уроці жодної хвилини. Втрачені хвилини ведуть до втрати годин, днів, років.
7. Кожен урок повинен не тільки давати вам нові знання, але й виховувати переконання, розширювати світогляд.
Як навчитися відповідати на уроці
1. Відповідаючи урок, не забувайте, що ваше завдання — не тільки зрозуміти і запам'ятати, але й бути готовим відзначитися перед учителем своїми знаннями.
2. Уважно поставтеся до запитань учителя.
3. Перш ніж відповідати, зрозумійте, що від вас вимагають.
4. Відповідь повинна бути максимально стислою (означення, формула).
Якщо у вас думки є, а слів не вистачає, то треба накопичувати математичний словниковий запас (складати на уроці конспект за вчителем, читаючи про себе, відтворювати вголос прочитане).
6. Готуючи урок, чітко собі уявіть кращі зразки відповідей товаришів.
7. Стежте не тільки за тим, що розповідає вчитель, але й за тим, як він це робить, за побудовою і виразністю його мови.
8. Вислухавши запитання, швидко обдумайте, як на нього відповідати, пригадайте план відповіді, не хвилюйтесь і відповідайте.
9. Під час відповіді дивіться на вчителя, а не на учнів, оскільки їх поведінка може збити вас.
10.Не слухайте підказки, вони можуть бути неправильними, підказка не додасть знань тому, хто відповідає.
Як працювати з книгою
1. Бійтеся механічного заучування: воно забирає багато часу й користі від нього немає.
2. Робота з підручником дозволяє використовувати зорову пам'ять, забезпечує точність і чіткість знань, прищеплює навички самоосвіти.
3. Перш ніж почати роботу з підручником, заздалегідь познайомтеся з ним. Дізнайтеся за змістом, які розділи, глави містяться в підручнику, послідовність їх розташування.
4. Зверніть увагу на таблиці, схеми, контрольні питання, формулювання законів, висновки.
5. Висновки та означення, які треба знати дослівно, виділені в тексті «жирним» шрифтом.
6. Не пропускайте місця, надруковані «дрібним» шрифтом. У них міститься цікавий матеріал, що доповнює та розширює програму.
7. Навчіться краще використовувати всі види ілюстрацій підручника (рисунки, схеми). Звертайтеся до них у момент читання тексту підручника.
8. За ілюстраціями можна повторювати матеріал, не читаючи повторно тексту.
9. У роботі з підручником використовуйте наступний порядок:
а) прочитайте завдання і контрольні питання, подані в кінці параграфа, щоб знати мету, що стоїть перед вами;
б) пригадайте, що розказував щодо цього на уроці вчитель;
в) відкрийте підручник і читайте текст;
г) читаючи, звертайтеся до схем, рисунків, таблиць;
д) заучувати потрібно тільки правила, означення, формулювання законів, формули, інше розказувати своїми словами.
Як виділяти головне
1. Розчленуйте матеріал на логічно закінчені частини.
2. Знайдіть суб'єкт дії (про що, про кого йдеться) і те, що про нього сказано.
3. Складіть чорновий план з найголовніших слів.
4. Сформулюйте (якщо немає в підручнику) висновок.
5. Складіть план-матрицю.
6. Зрідка проглядайте матриці, щоб не випадав з пам'яті попередній матеріал.
Деякі правила заучування навчального матеріалу
1. Заучуйте лише те, що розумієте. Треба спочатку зрозуміти, а вже потім ставити мету завчити, запам'ятати.
2. Заучуючи, ставте мету запам'ятати надовго.
3. Заучуючи, користуйтеся смисловими опорами. Для цього розбивайте завчений матеріал на логічні частини, позначайте кожну частину своєю назвою, що передає її суть. Ці назви й служитимуть смисловими опорами.
4. Заучуйте й повторюйте невеликими дозами.
5. Краще вчити частинами декілька днів, ніж все в один день.
6. Не можна заучувати навчальний матеріал з математики, лише читаючи його за підручником або зошитом (вголос або про себе). Треба обов'язково цей матеріал відтворювати на папері: зробити креслення, написати схему теореми і її доведення тощо, тобто заучувати треба у дії.
7. Спробуйте відтворити завчений матеріал по пам'яті, а не підглядаючи у книгу.
Рекомендації щодо складання конспекту
Конспект(від латинського огляд, нарис) — це короткий виклад статті, книги, доповіді або лекції.
Основні вимоги до конспекту
1. Конспект повинен бути змістовним (тобто відображати головне в змісті тексту) і повним (повний не значить докладний).
2. По можливості коротким, невеликим за об'ємом. Записати текст стисло — означає висловити його суть в основному своїми словами (за винятком цитат, правил, законів).
3. Оформлення — зручним для сприйняття. Все в оформленні повинно сприяти засвоєнню і міцному запам'ятовуванню того, що вивчається, а за потреби швидкому відновленню в пам'яті основного змісту прочитаного. (За допомогою нумерації, червоного рядка, підкреслень, умовних позначок — створюється доступність і легке засвоєння).
Послідовність дій під час складання конспекту
1.Уважно прочитайте параграф або статтю.
2. У думках розділіть текст на логічно закінчені частини.
3. Визначте, про що розповідається в кожній частині, виділіть головне, тобто відберіть матеріал.
4. Виділіть важкі місця у кожній частині та розберіться в них.
5. Напишіть стисло зміст кожної частини. (У деяких випадках зазначено, що загальний об'єм конспекту менший від тексту в 7-15 разів.)
6. Повністю запишіть і підкресліть правила, закони, висновки.
7. У конспекті можуть бути схеми, діаграми, таблиці, виписані з тексту або складені самостійно на основі прочитаного.
Як навчитися слухати і записувати
1. Під час слухання треба уявити, про що говорить учитель, зайняти зручну позу.
2. Звертайте увагу на зміст його мови, на його голос, тон, манеру викладання.
3. Вчитель знижує або підвищує голос, робить повтори, цим він підкреслює основну думку.
4. Слухаючи вчителя, не дивіться на всі боки, не відволікайтеся розмовами, не піддавайтеся спогадам, що з'явилися.
5. Під час записування найскладніше полягає в тому, щоб зуміти виділити головні положення, стисло сформулювати й чітко записати їх.
6. Записувати можна по-різному:
а) вести буквальний запис слів учителя (текстуальний конспект);
б) схопити думку, висловлену вчителем, швидко перефразувати її і записати своїми словами (вільний текст).
7. Не прагніть записувати розповідь учителя дослівно, навіть якщо швидко лишите. Ви не зможете глибоко і повно зрозуміти, запам'ятати матеріал.
8. Стискуйте матеріал, для запису відкидайте другорядні слова. У вас вийде конспект-схема.
9. Якщо ви не встигли що-небудь записати, то залиште місце. Ви заповните його, коли запитаєте вчителя наприкінці уроку.